خبرگذاری حکومت نظامی

ماهرانه در جنگ است ناخدای استبداد با خدای آزادی

مصاحبه آیت الله منتظری به مناسبت دهمین سالگرد انقلاب اسلامی

leave a comment »

بنام خدا

در چشمانش فروغ ايمان و در نگاهش يک دنيا عاطفه؛ در کلامش همه اخلاص، در فريادش دردمندي و در قلبش عشق به خدا و مردم؛ نگران انقلاب و آينده آن، نگران انقلاب و آينده آن، نگران سرنوشت دين خدا. او از تبار صديقين است و از سلسله آن خروشندگوان عليه ظلم و بيداد. رفتارش درس اخنلاق است. سنگ صبور دلهاي دردمند است. تواضع ذاتي اش جبه انسان شجاعت و جسارت مي دهد که بگو.يد و بشنود از او. خانه اش پناه درماندگان است. چه با شکوه است وقتي مي بيني آن روستايي آن مرد ساده کوچه و بازار يا آن صاحب مقام هر دو به يک جور به آن خکانه راه دارند که شايد اولي ساده تر، که او از ميان مردم برخواسته، از ميان آن سخت کوش مردمي که با دستهاي پينه بسته شان نان مردم را از دل خاک بيرون مي کشند. در هر ديدار و وبا هر کس او شروع مي کند. در اولين برخورد کاري مي کند که فاصله بزرگي و کوچکي در هم ريزد با کلامي دوستانه يا طنز آميز به ملاقات کننده جرات سخن گفتن مي دهد. اين کار از هر کس بر نمي آيد. او از يگانه فرزانگاني است که اخلاص در وجودش متبلور شده. ارزش ها برايش از همه چيز بالاتر است و دنيا همانند اسوه و الگوهايش محمد (ص) و علي (ع) در نزدش بيمقدار.

درد تازيانه حکومت غدار را بر پشت و طعم تلخ مهبوس بودن در سياه چال ستم شاهي را در ذائقه دارد. او آگاه به زمان است و شکافنده احکام خدا، که او فقيه زمان خويش است. بخوانيم حرف هاي او را که از انقلاب سخن مي گويد و از لزوم تحول در انديشه راهنما از نمياز به تزکيه صاحبان مقام و منزلت و از …

يادواره فجر مفتخر است که در دهمين سالگرد اننقلاب اسلامي ايران منعکس کننده آخرين نظرات فقيه عاليقدر قائم مقام رهبري حصرت آيت الله العظمي منتظري پيرامون 10 سوال اساسي و محوري انقلاب باشد. با اين اميد که توشه اي باشد براي اهل معرفت.

بسم الله الرحمن الرحيم

در يک نگاه بي پرده و صادقانه اينطور به نظر ميرسد که «انقلاب اسلامي» نيز همانند بسياري از انقلابات معاصر در تحقق شعارها و خواسته هاي اوليه ناموفق بوده و در مواردي ناگزير از همان مسير و شيوه ها استفاده کرده (مانند قبول روابط با غرب، پذيرش نظام بين المللي و …) که سايرين نيز بهره جسته اند. حال به حضرت عالي اشکال اساسي در کجا است آيا اين نظر صحيح است که در جهان به هم پيوسته کنوني بايد به جاي انقلاب به اصلاح فکر کرد.

بسمه تعالي اين که ديده مي شود انقلاب ها معمولاً دچار آفت ها و بحرانهاي داخلي و خارجي مي شوند و قهراً در تحقق اهداف اوليه و شعار هاي اصولي خود موفق نمي شوند يک قانون جبري و الزامي الهي يا تاريخي نيست بلکه معلول شيوه و عملکرد مسئولين و مديران آن مي باشد و در انقلاب ما چون هدف پياده شدن موازين اسلامي و ضوابط ديني و اخلاقي و حفظ حرمت ها و حفظ حقوق محرومين بود و پشتوانه آن نيز ايمان و اعتماد مردم و هماهنگي همه اقشار ملت بود. اگر همان هدف تعقيب مي شد و همان ايمان و اعتماد مردم و هماهنگي آنها حفظ مي شد به يقين انقلاب مسير خود را طي مي کرد و روز به روز شکوفا تر مي شد. ولي متاسفانه ما به جاي عمل و حفظ ارزش ها بيشتر شعار داديم و به جاي بها دادن به مردم و حفظ آنان در صحنه روزبه روز نيروي عاقل و فعال آنان را نا راضي و منزوي و از صحنه کنار زديم قهراً کارمان به جايي رسيد که براي حفظ خود ناچار بايد عملاً برخلاف شعار هاي اوليه خود قدم برداريم و همه ارزش ها را فراموش کنيم.

بنابراين انقلاب يک واقعيت است و براي تغيير نظامات طاغوتي و استکباري چاره اي جز انقلاب و دگرگوني همه جانبه نيست و تنها اصلاح، چيزي را تغيير نمي دهد. چون اساس اين نظامات خراب است.گرچه ميزان موفقيت و پيروزي همه جانبه انقلاب ها منوط به رشد فکري و عقلاني ملت ها، شيوه و عملکرد و صداقت مسئولين هر انقلابي مي باشد و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت تا مزاج جهان براي يک دگرگوني اساسي و انقلابي جهاني به دست حضرت صاحب الامر (عج) آماده گردد و نظامات شرک و کفر و استبداد به کلي واژگون و جاي خود را به يک نظام الهي عادل بدهند ان شاء الله تعالي.

«شوراي مصلحت نظام» که از سوي حضرت امام به منظور تصميم گيري نهايي در حل مسائل کشور تشکيل گرديده است از ديدگاه برخي همان «استحسان و مصالح مرسله است» که در بحث هاي فقهي احل سنت مورد استناد مي باشد نظر حضرت عالي در اين مورد چيست؟

بسمه تعالي شوراي مصلحت از مقوله استحسان و مصالح مرسله نيست اينها مربوط به شيوه هاي فقهي اهل سنت است. شوراي مصلحت را از اول امام مدظله براي حکميت بين مجلس و شوراي نگهبان تعيين کردند. گرچه گفته شد بعداً محدوده آن را تعمين دادند ولي به هر حال چون نهادي است بر خلاف قانون اساسي و بر اساس ضرورت هاي روز و جنگ تاسيس شد، بايد همانگونه که حضرت امام در جواب نمايندگان فرمودند تمام کارها در آينده بر اساس قانون اساسي و حول آن انجام شود.

آنچه تا کنون مطرح بوده اين است که « تشخيص موضوع شان فقيه نيست» آيا با يکي شدن رهبري سياسي و ديني همچنان مي توان بر اين اصل تکيه نمود؟

بسمه تعالي با يکي شدن رهبري ديني و سياسي، فقيه نيز از بعد اين که يک فرد از جامعه مي باشد مي تواند در تشخيص موضوع دخالت کند و نظر بدهد. ولي با توجه به تنوع موضوعات مختلف و پيچيدگي آنها و نياز به کارشناسي در اکثر موضوعات محل ابتلاء در حکومت اسلامي بايد فقيه در هر موضوعي به اهل خبره آن مووع که از افراد عاقل و بي غرض متعهد و بصي
ر باشند مراجعه نمايد و از اين لحاظ خود نيز مي تواند با اهل خبره به مشورت و تبادل نظر بنشيند و اين معني عملي نمي شود مگر با دادن امکانات و آزادي اظهار نظر به خبرگان هر موضوعي و انتقال نظريات آنان به فقيه، تا او پس از اطلاع کامل از نظريات مختلف بتواند به نظري صائب در موضوعات برسد در غير اين صورت از خطر اشتباه و دور ماندن از واقعيات جامعه و متضررشدن مردم و بدبيني آنان به اسلام و روهانيت نبايد غفلت کرد.

تحولات سالهاي اخير در زمينه هاي مختلف فکري و عملي، به اثبات نرسيدن ادعا ها وشعار ها، چندگانگي نظرات و … نوعي سرخوردگي و حيرت را در ميان نسل جوان که اکثريت جامعه را تشکيل مي دهند پديد اورده با توجه به اينکه اين وضعيت خطر مذهب گريزي و پوچي را به دنبال دارد چه توصيه ها و پيشنهاداتي براي اين معضل اجتماعي ارائه مي فرماييد؟

بسمه تعالي از اين که نتوانسته ايم به تمام شعار ها و اهداف انقلاب، جامه عمل بپوشانيم نبايد مايوس شويم. بايد به جاي ياس و سرخوردگي به علل ورمز اصلي عدم موفقيت پي برد و چاره اي انديشيد. البته من به نسل جوان فداکار و انقلابي حق مي دهم که بين آنچه به دست آورده با آنچه قرار بود به دست آورد و به او وعده مي داديم فاصله زيادي وجود دارد. ولي باسد فکر کرد و به جنگ مشکلات رفت و اگر نا خالصي و بي صداقتي و يا بي کفايتي ميبينند مايوس نشوند و از طريق جدال «با للّتي هي احسن » افکار و نظريات خود را به مسئولين ودست اندرکاران کشور و انقلاب تذکر دهند. از مسئولين نيز انتظار مي رود به اين خطر بزرگ توجه نمايند و کاري نکنند که نسل جوان ما به کلي از دست برود و به جايي برسيم که اعتمادشان و ايمانشان را به طور کلي به روحانيت و انقلاب و يا خداي ناکرده به اسلام از دست بدهند و بدانند بايد در دادگاه عدل الهي و تاريخ آينده جوابگو باشند.

اصالت:
http://chekide.blogfa.com/post-59.aspx
                                                                      

Written by State-of-Siege

8 مه 2008 در 1:34 ق.ظ.

نوشته شده در گزارش گفتگو جُستار

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: