خبرگذاری حکومت نظامی

ماهرانه در جنگ است ناخدای استبداد با خدای آزادی

چه هنگام من مفهوم «سانسور» را درک کردم؟

leave a comment »

جنگ آنی نیست که در رسانه‌ها تصویر می شود یکی از خصوصیات ما بچه‌های انقلاب این است که همه‌مان بارقه‌هایی از سیاسی‌گری را در وجودمان داریم حالا بعضی ها بیشتر و بعضی‌‌ها کمتر. اما فکر نمی‌کنم لااقل از میان ما مردهای نسل دوم انقلاب کسی باشد که به زرس قاطع بگوید: «من از سیاست بدم می‌آمد و بدم می‌آید و بدم خواهد آمد‍!» حقیقت این است که سیاست آن طور که پدر و مادر ما می‌گویند مال پدر سوخته‌ها نیست، سیاست مال همه است چون سیاست یعنی زندگی و..….. بگذریم از بحث اصلی دور شدیم، “جوان نشده پیر شده”‌هایی مثل من حتمن به خاطر دارند فتح فاو را در عملیات والفجر 8 و آن توی بوق و کرنا کردن‌ها را که بله، صدام یزید کافر دیگر نفس های آخرش را می‌کشد و ما در آستانه پیروزی حق علیه باطل هستیم!. اما برخلاف زمانی که «خبر فتح فاو» در بوق و کرنا می‌شد، شیپورچی ها «خبر سقوط فاو» را به هیچ عنوان جار نزدند؟! –مقصودم رادیو و تلویزیون است مطبوعات را نمی‌دانم چون آن موقع خواندن نمی‌دانستم- ولی به هر حال از گوشه و کنار خبرهایی شنیده می‌شد، مثلن در جلساتی که پدرم مرا می‌برد می‌شنیدم که‌ می‌گفتند: «حیف شد که فاو را از دست دادیم» و قس علی هذا.
من در همان ایام یک علامت سوال بزرگ در مغزم نقش بست: «چرا در رادیو و تلویزیون نمی‌گویند که ما فاو را از دست دادیم؟ چرا اصلن حرفی از سقوط فاو نمی‌زنند؟ چرا….؟»

البته الان پاسخ تلخی برای آن سوالات دارم، پاسخی همچون گفته‌ی پر مغز دکتر علی شریعتی:

«آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند. از «تن» تو- هر چقدر هم که قوی باشد- ترسی ندارند، از گاو که گنده‌تر نمی‌شوی، میدوشندت، از خر که قوی‌تر نمیشوی، بارت می‌کنند، از اسب که دونده‌تر نمیشوی، سوارت می‌شوند؛ آنها فقط از «فهمیدن» تو می‌ترسند

Written by State-of-Siege

16 نوامبر 2008 در 5:25 ب.ظ.

نوشته شده در ســانســور

پاسخی بگذارید

