خبرگذاری حکومت نظامی

ماهرانه در جنگ است ناخدای استبداد با خدای آزادی

لَيْسَ‌ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن ‌تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ: باكی نيست بر شما در هنگام حج كسب معاش كنید

leave a comment »

آیه 198 بقره
باكي نيست كه شما در هنگام حج كسب معاش كرده و از فضل خدا روزي طلبيد.
****************************************************************************************
در ايـن آيـه بـه رفـع پـاره اى از اشـتـباهات در زمينه مساله حج پرداخته مى فرمايد: گـناهى بر شمانيست كه از فضل پروردگارتان (ومنافع اقتصادى در ايام حج ) برخوردار شويد (ليس عليكم جناح ان تبتغوا فضلا من ربكم ).
در زمـان جـاهـلـيت هنگام مراسم حج هرگونه معامله و تجارت و باركشى ومسافربرى را گناه مـى دانـسـتـند و حج كسانى را كه چنين مى كردند باطل مى شمردندآيه فوق اين حكم جاهلى را بـى ارزش و بـاطل اعلام كرد و فرمود هيچ مانعى ندارد كه در موسم حج از معامله و تجارت حلال كه بخشى از فضل خداوند بر بندگان است بهره گيريد و يا كار كنيد و از دست رنج خود استفاده كـنـيـد, علاوه بر اين , مسافرت مسلمانان از نقاط مختلف به سوى خانه خدا مى تواند پايه و اساسى براى يك جهش اقتصادى عمومى در جوامع اسلامى
****************************************************************************************
بر خلاف آنچه بعضى فكر مى كنند، استفاده از كنگره عظيم حج براى تقويت پايه هاى اقتصادى كشورهاى اسلامى نه تنها با روح حج منافات ندارد بلكه طبق روايات اسلامى يكى از فلسفه آن را تشكيل مى دهد.
چه مانعى دارد مسلمانان در آن اجتماع بزرگ ، پايه يك بازار مشترك اسلامى را بگذارند، و زمينه هاى مبادلاتى و تجارى را در ميان خود به گونه اى فراهم سازند كه نه منافعشان به جيب دشمنانشان بريزد، و نه اقتصادشان وابسته به اجانب باشد، كه اين دنيا پرستى نيست ، عين عبادت است و جهاد.
و لذا در همان روايت ((هشام بن حكم )) از امام صادق (عليه السلام ) ضمن بيان فلسفه هاى حج صريحا به اين موضوع اشاره شده بود كه يكى از اهداف حج ، تقويت تجارت مسلمانان و تسهيل روابط اقتصادى است .
و در حديث ديگرى از همان امام (عليه السلام ) در تفسير آيه ((ليس عليكم جناح ان تبتغوا فضلا من ربكم )) (بقره – 198) مى خوانيم كه فرمود: منظور از اين آيه كسب روزى است فاذا احل الرجل من احرامه و قضى فليشتر ليبع فى الموسم : ((هنگامى كه انسان از احرام بيرون آيد و مناسك حج را بجا آورد در همان موسم حج خريد و فروش كند (و اين موضوع نه تنها گناه ندارد بلكه داراى ثواب است ).
همين معنى در ذيل حديثى كه از ((امام على بن موسى الرضا)) (عليهماالسلام ) بطور مشروح در بيان فلسفه هاى حج وارد شده است آمده و در پايان آن مى فرمايد: ليشهدوا منافع لهم .
اشاره به اينكه آيه ((ليشهدوا منافع لهم )) هم منافع معنوى را شامل مى شود و هم منافع مادى را كه از يك نظر همه معنوى. ***************************************************************************************
اين آيه، يك حكم دوره جاهلي; يعني گناه بودن داد و ستد در ايّام حج را لغو كرده و گفته است كه در زمانِ مراسم حج داد و ستد مانعي ندارد; زيرا اسلام مي خواهد در اين كنگره عظيم كه تمام مسلمانانِ واجب الحجِّ دنيا، در آن گرد مي آيند. افزون بر فلسفه اخلاقي و جنبه هاي سياسي و فرهنگي، اين كنگره طرح ريزي يك اقتصادِ عمومي را هم بكند و با همكاري و همفكري، پايه هاي اقتصاديِ جوامعِ اسلامي ريخته شود تا كه از مبادلاتِ تجاري ميانِ مسلمين، چنان اقتصاد نيرومندي به وجود آيدكه مسلمانان از بيگانگان بي نياز گردند.
***************************************************************************************
بعد اقتصادي حج: برخلاف آنچه بعضي فکر مي کنند استفاده از کنگره عظيم حج براي تقويت پايه هاي اقتصادي کشورهاي اسلامي نه تنها با روح حج منافات ندارد بلکه طبق روايات اسلامي يکي از فلسفه هاي آن را تشکيل مي دهد.چه مانعي دارد مسلمانان در آن اجتماع بزرگ پايه يک بازار مشترک اسلامي را بگذارند و زمينه هاي مبادلاتي و تجاري را در ميان خود به گونه اي فراهم سازند که نه منافعشان به جيب دشمنانشان بريزد ونه اقتصادشان وابسته به اجانب باشد که اين دنياپرستي نيست، عين عبادت است و جهاد.و لذا در روايت “هشام بن حکم” از”امام صادق(ع)“ ضمن بيان فلسفه هاي حج صريحا به اين موضوع اشاره شده بود که يکي از اهداف حج، تقويت تجارت مسلمانان و تسهيل روابط اقتصادي است. و در حديث ديگري از همان امام(ع) در تفسير آيه “ليس عليکم جناح ان تبتغوا فضلامن ربکم” (بقره -198) مي خوانيم که فرمود: منظور از اين آيه کسب روزي است فاذا احل الرجل من احرامه و قضي فليشتر ليبع في الموسم: “هنگامي که انسان از احرام بيرون آيد و مناسک حج را به جا آورد در همان موسم حج خريد و فروش کند (و اين موضوع نه تنها گناه ندارد بلکه داراي ثواب است.)همين معني در ذيل حديثي که از “امام علي بن موسي الرضا”(ع) به طور مشروح در بيان فلسفه هاي حج وارد شده است آمده و در پايان آن مي فرمايد: ليشهدوا منافع لهم.اشاره به اينکه آيه “ليشهدوا منافع لهم” هم منافع معنوي را شامل مي شود وهم منافع مادي را که از يک نظر همه معنوي است.
****************************************************************************************

مراجع این نوشته:
http://www.quranology.com/porsesh/porsesh101-200/porsesh101-200.htm
http://www.labbaik.ir/FA/?page=words#11
http://www.hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewBookPage.aspx?bookId=11&pageId=93
http://www.iec-md.org/HAJJF/hajj_ketaab_khodaavand_alavi-moqaddam.html
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8309010083
http://www.lailatolgadr.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=2581&Itemid=318
http://www.hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewBookPage.aspx?bookId=11&pageId=96
http://www.emdad.ir/daneshname/vahy.asp
http://www.somamus.com/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=9
http://www.jomhourieslami.com/1384/13841015/13841015_jomhori_islami_12_aghidati.HTML
http://www.tebyan-babol.ir/main.asp?id=195
http://www.noorportal.net/6095-article.aspx
http://soorehhajj.blogfa.com/post-34.aspx
http://www.bashgah.net/pages-12995.html
http://www.isqa.ir/LectureBodyDesc.asp?ProdID=286
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1537949

Written by State-of-Siege

20 نوامبر 2008 در 9:25 ب.ظ.

نوشته شده در حرف حساب

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: